Nieuw onderzoek onthult 5 trends rond de scheerroutine van Belgische mannen

De jongere generatie mannen scheert zich niet meer alleen omdat het moet maar vooral om hun stijl uit te drukken

Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA), een wereldleider op het gebied van gezondheidstechnologie, publiceert nieuw onderzoek naar verzorgingsroutines bij mannen van 18-40 jaar. Uit de wereldwijde bevraging* blijkt een verschuiving: mannen scheren zich als een vorm van 'geïndividualiseerde stijl en expressie' ipv enkel en alleen als functioneel karwei. Het onderzoek brengt voorts ook 5 trends in kaart rond scheerroutines en het belang dat Belgische mannen hechten aan scheren en trimmen.

Philips OneBlade 360
Philips OneBlade 360
  • 78% van de Belgische mannen scheren zich om zich mooier en aantrekkelijker te voelen. 
  • 70% van de ondervraagden scheert zich om er hun eigen stijl mee uit te drukken.
  • De grote meerderheid (64%) van Belgische mannen vindt dat scheren hun zelfzekerheid een boost geeft
  • Scheren blijft een integraal onderdeel van de verzorgingsroutines van mannen, waarbij 70% van de ondervraagde mannen hun gezicht minstens één keer per week scheert.

Trend 1. Mannen scheren om persoonlijke stijl uit te drukken

Uit het onderzoeksrapport blijkt dat alle ondervraagde mannen zich minstens één keer per week scheren of trimmen. Maar liefst 70% van de Belgische mannen tussen 18 en 40 jaar verklaart zich te scheren om hun persoonlijke stijl uit te drukken en 71% creëert en onderhoudt zijn look het liefst zelf. ​ Deze consumenteninzichten onthullen een diepe culturele verschuiving die plaatsvindt in mannelijke verzorging. Scheren wordt door jongere generaties duidelijk gezien als een belangrijke manier om hun stijl uit te drukken en te verbeteren. Een methode van zelfexpressie, zelfzorg en zelfs verwennerij.

Trend 2. Scheren heeft positief effect op het zelfvertrouwen

Scheren is een belangrijk onderdeel van de mannelijke verzorgingsroutine. Mannen ervaren hun scheerroutine als een moment van ‘self-care’, iets dat 4 op de 5 (81%) Belgische mannen beamen. Die scheerroutine blijkt weer invloed te hebben op het zelfvertrouwen van mannen. De grote meerderheid (64%) van Belgische mannen vindt dat scheren hun zelfzekerheid een boost geeft.

Trend 3. Gebruiksgemak staat voorop in de keuze van een scheerapparaat

Mannen hechten veel belang aan de gebruiksvriendelijkheid van een verzorgingsproduct/tool. Bijna 4 op de 5 (78%) van de Belgische mannen geeft aan dat de gebruiksvriendelijkheid van een verzorgingsproduct/tool een enorm belangrijke rol speelt bij de keuze van een ‘shavingtool’. Daarnaast leert het onderzoek ons dat 69% van de ondervraagden kiest voor producten en tools die zacht zijn voor de huid. De meeste Belgische mannen zijn trouwens hun eigen barber en scheren zichzelf.

Met die inzichten in het achterhoofd lanceert Philips haar nieuwste innovatie: Philips OneBlade 360. Een tool speciaal ontworpen om gezichts- en lichaamshaar comfortabel maar effectief te scheren, trimmen en stylen. De nieuwe 360 Blade volgt de contouren van je gezicht en lichaam voor een efficiënte trim- en scheerbeurt, zelfs op de lastigste plekken zoals de nek- en kaaklijn of de oksels. OneBlade biedt steevast een comfortabele scheerbeurt dankzij de beschermende glijcoating en afgeronde uiteinden. En met een mesje dat met 200x per seconde beweegt, is het zelfs efficiënt voor langere haren.

Wist je trouwens dat Belgische mannen veel meer scheren dan enkel hun gezichtshaar? Ze scheren of trimmen namelijk ook hun oksels (71%), geslachtsdelen (60%) en borstkas (49%).

“Bij Philips geloven we dat mensen hun individualiteit moeten kunnen omarmen, zodat ze kunnen zijn wie ze willen zijn, wanneer ze het willen zijn. Daarom blijven onze innovatieteams tools ontwikkelen waarmee personen hun stijl kunnen uiten en de look kunnen vinden die bij hen past. Je fysiek goed voelen en goed in je vel zitten kunnen we niet los zien van onze mentale en sociale gezondheid. En hoewel ons lichaam erop ingesteld is om je ‘automatisch’ te ondersteunen, kan je natuurlijk zelf ook een steentje bijdragen. En met die gedachte in het achterhoofd, ontwerpen wij ieder van onze producten.” aldus Erik Schimmer, algemeen directeur Philips Personal Health.

Trend 4. Scheerroutine, hét ritueel om goed voor de dag te komen

Belgische mannen die zich scheren doen dat voornamelijk omdat ze zich dan mooier en aantrekkelijker te voelen. De 3 belangrijkste momenten waarop Belgische mannen hun baard en/of snor verzorgen om goed voor de dag te komen? Wanneer ze uitgaan met vrienden (82%), wanneer ze op date gaan (80%) en voor het werk (79%).

Trend 5. De toekomst van de scheerroutine ziet er genderneutraler uit ​ 

Terwijl mannelijke verzorging traditioneel gezien aan mannelijke stereotypen werd verbonden, wordt de druk op de man om te passen binnen het stereotype plaatje steeds minder. Jezelf zijn en jezelf laten zien zoals jij wilt, wordt de norm. De onderzoeksuitkomsten lijken deze trend te bevestigen: 51% van de ondervraagde Belgische mannen voelt zich comfortabel om genderneutrale scheerproducten te gebruiken, ook voelen mannen (47%) zich prettig bij de aankoop van vrouwelijke producten voor eigen gebruik. Maar er is nog werk aan de winkel, zo zegt 34% van de Belgische mannen dat zij het niet mannelijk vinden om zorg te besteden aan je uiterlijk, waarbij 40% aangeeft dat huidverzorging niet als ‘mannelijk’ wordt beschouwd. Slechts de helft (48%) zegt zich vertegenwoordigd te voelen in de communicatie over mannelijke verzorging.


Philips OneBlade 360 is verkrijgbaar voor een aanbevolen verkoopprijs van €59,99 via philips.be.

*Onderzoek uitgevoerd bij 501 Belgische mannen door Finer Weston Juli/Aug 22 - foutmarge +/- 1.8%

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Philips Personal Health Benelux

Over Koninklijke Philips N.V. 

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Met wereldwijd circa 78.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2021 een omzet van 17,2 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum