Belgische jongens en het gebrek aan een complimentencultuur: 2 op de 5 vindt het moeilijk

Philips OneBlade brengt samen met een seksuoloog de oorzaak in beeld en reikt oplossing aan.

"We leren jongens hoe ze moeten presteren. Laten we hen ook leren hoe ze nog beter kunnen verbinden." onderlijnt Wim Slabbinck, seksuoloog

Een compliment geven lijkt eenvoudig, maar voor veel Belgen blijkt het een uitdaging. Uit recent onderzoek van iVOX in opdracht van Philips OneBlade blijkt dat 2 op 5 Belgen het moeilijk vindt om complimenten te geven, vooral uit angst om verkeerd begrepen te worden. In het bijzonder jonge mannen, voor wie een compliment geven maar ook ontvangen vaak moeilijker blijkt dan voor vrouwen en ouderen.

Volgens seksuoloog en relatietherapeut Wim Slabbinck is dat niet verwonderlijk. "Van jongs af aan trainen we jongens minder in het uiten én ontvangen van positieve feedback. Want waaraan denk je bij de term mannelijkheid? Sterk, stoer, wat afstandelijk, zelfbeheersend? Sta eens stil bij hoe weinig ruimte die eigenschappen laten voor het ontvangen of geven van complimenten, zeker als die over uiterlijk, persoonlijkheid of gevoelens gaan. Jongens leren dus niet alleen minder goed hoe je een compliment geeft, maar ook hoe je het moet ontvangen. Zo trainen we emotionele constipatie in plaats van emotionele expressie." ​

Uit het OneBlade-onderzoek blijkt dat jongere respondenten vaak moeite hebben met het ontvangen van complimenten (36% van de mannen onder de 34 jaar voelt zich ongemakkelijk wanneer ze een compliment ontvangen). Bij oudere mannen, van 35-54 jaar en boven de 55 jaar, neemt dit percentage af (respectievelijk 26% en 19%). Dit geeft aan hoe het vermogen om een compliment te ontvangen in de loop der jaren vaak verbetert, en hoe de ruimte voor kwetsbaarheid toeneemt naarmate mannen zich verder ontwikkelen in hun emotionele volwassenheid.

Taboe doorbreken

1 op 7 Belgen vindt het vreemd wanneer mannen elkaar complimenteren, een groot verschil versus 'vrouwen onder elkaar' (waarbij 65% van de Belgen het de normaalste zaak van de wereld vindt). Vooral complimenten over stijl en verzorgd uiterlijk van man tot man worden als lastig ervaren. Dit terwijl 8 op 10 Belgen aangeven dat een compliment wonderen kan doen voor het humeur en het zelfvertrouwen. 1 op 8 mannen gaat sporten met het oog op een compliment en 1 op 10 zorgt voor een clean shave met de hoop een lofuiting te krijgen.

"Als het gaat om werk of sportprestaties, zien we dat mannen zich daar vaak comfortabel bij voelen. Dat bewijst dat er potentieel is. We hoeven het alleen maar breder te leren inzetten: ook voor wie ze zijn, niet alleen voor wat ze doen." voegt Wim toe.

Complimenten zijn, zoals het OneBlade-onderzoek aangeeft, verbal sunshine – ze maken onze interacties warmer en gezonder. Het is belangrijk dat ook mannen leren om deze waardering openlijk te uiten, maar dit geldt ook voor hun omgeving. Als we het normaal maken om complimenten te geven, zullen mannen dit eerder overnemen, en zullen ze zien hoe waardevol deze positieve feedback is in hun persoonlijke en professionele relaties. "De verandering begint bij iedereen in onze samenleving – samen met Philips OneBlade hoop ik de norm te veranderen en ruimte te maken voor wat meer verbale warmte. Want het is niet omdat het ongemakkelijk is, dat het niet waardevol is!" besluit Wim.

Complimenten challenge

Philips OneBlade neemt het voortouw en lanceert een campagne om (jonge) Belgen te inspireren vaker een compliment te geven. Bekende influencers zoals Yung Mavu en Ruben Van de Sande timmeren als eerste aan de weg: ze creëren content met een knipoog waarin ze een compliment geven aan iemand in hun omgeving.

Uit een recent onderzoek blijkt dat 64% van de Belgische mannen zich zelfzekerder voelt na het scheren, terwijl 8 op de 10 mannen aangeven dat een compliment hun humeur en zelfvertrouwen een boost geeft. Toch vinden mannen het vreemd om een compliment te geven aan een andere man. "Met Philips OneBlade willen we die drempel verlagen: onze innovatieve 3-in-1 tool helpt mannen hun eigen stijl te vinden en zich goed te voelen in hun vel, zodat ze makkelijker complimenten kunnen geven én ontvangen. Want of het nu gaat om een goed gestylde baard, perfect getrimd borsthaar of iemands stralende persoonlijkheid – elk compliment telt.” Besluit Joost Baas, Marketing manager Philips OneBlade.


*Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Philips OneBlade bij 2000 Belgen representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma Jan/Feb 2025 - Maximale foutmarge bedraagt 2,08%.

Share

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Philips Personal Health Benelux

Over Koninklijke Philips N.V. 

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Met wereldwijd circa 78.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2021 een omzet van 17,2 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum